Hypogeum is a sonic journey into Copenhagen’s colossal sewer system: a sensuously compelling and precise mapping of an underworld known only to a few. The work is composed of recordings from the city’s subterranean stormwater tunnels, sewer pipes, pumping stations, and majestic water reservoirs with cistern-like chambers and vertical colonnades.
Presented for the first time to the public, Hypogeum is Jacob Kirkegaard’s newest work. The piece is installed at Lydbrøndene (Sound Wells) on Solbjerg Plads and unfolds through 32 loudspeakers buried in the wells of the square. This unique speaker system creates a striking encounter with the hidden infrastructures that keep the city alive.
If architecture, as historian Mark Wigley has remarked, is “the art of hiding the pipes,” then Hypogeum is an anti-architectural act: a work driven by the urge to render the hidden tangible—and by a fascination with the invisible in a world where almost everything feels far too visible and transparent.
The piece can be experienced every day at 5:30 PM, from September 21 until the biennial’s conclusion on October 19.
DA:
Hypogeum er en lydrejse gennem Københavns kolossale kloaksystem: en sanseligt dragende og observerende kortlægning af en underverden, som kun de færreste kender til. Værket er komponeret af optagelser fra byens underjordiske regnvandstunneler, kloakrør, pumpestationer og majestætiske vandreservoirer med cisterne-lignende kamre og vertikale søjlegange.
Hypogeum præsenteres her for første gang for offentligheden og er Jacob Kirkegaards nyeste værk. Installationen finder sted ved Lydbrøndene på Solbjerg Plads og udfolder sig gennem 32 højttalere, der er nedgravet i pladsens fundament. Det særlige højttalersystem skaber et unikt møde med de skjulte infrastrukturer, der holder byen kørende.
Hvis arkitektur, som historikeren Mark Wigley har bemærket, er “kunsten at skjule rørene,” er Hypogeum en anti-arkitektonisk handling: et værk drevet af trangen til at gøre det skjulte håndgribeligt – og af en fascination af det usynlige i en verden, hvor alting synes for synligt og transparent.
Værket kan opleves hver dag kl. 17.30 fra den 21. september til biennalens afslutning den 19. oktober.