Selected by Tusind sole, a Copenhagen-based screening series.
Salt. Under an ever-burning and brutal sun, Venezuelan workers mine salt in a lunar landscape on the Araya peninsula. Their method has remained largely unchanged for hundreds of years: it's hard, slow manual labor that makes sweat pour down their toned bodies as they move in long lines up and down and in and out between great white pyramids of salt. At the same time it's a method that has consistently provided families in the local community with a steady, if not particularly substantial, source of income. But on the horizon, a newly built salt extraction plant threatens their traditional livelihood.
Araya follows three families over the course of one day as they make a living from the grueling, mechanical mining work in the salt marsh, developing into a poetic, anthropological observation of a work and a culture under pressure from industrial, technological development and its machines. A beautiful black and white heatstroke created by a two-person crew and composed of such breathtaking images that when French auteur Jean Renoir saw the film, he told its director: “Above all…don’t cut a single image”.
ㅤ
DA:
Udvalgt af Tusind sole, en københavnsk filmvisningsrække.
Salt. Under en evigt brændende og brutal sol udvinder venezuelanske arbejdere salt i et månelandskab på Araya-halvøen. Metoden har stort set været uændret i hundreder af år: det er hårdt, langsomt, manuelt arbejde, der får sveden til at pible ned ad deres muskuløse kroppe, mens de bevæger sig i lange rækker op og ned, ind og ud mellem de store hvide saltpyramider. Samtidig er det en metode, der gennem generationer har sikret de lokale familier en stabil – om end beskeden – indtægt. Men i horisonten truer en nyopført saltudvindingsfabrik med at tage livet af den traditionelle levevej.
Araya følger tre familier i løbet af én dag, mens de forsøger at skabe en tilværelse gennem det slidende, mekaniske arbejde i saltmarsken. Filmen udvikler sig til en poetisk, antropologisk observation af et arbejde og en kultur under pres fra den industrielle og teknologiske udvikling og dens maskiner. Et smukt sort-hvidt hedeslag skabt af et hold på blot to personer og komponeret af så bjergtagende billeder, at den franske instruktør Jean Renoir da han så filmen, sagde han til dens skaber: “Frem for alt … klip ikke et eneste billede væk.”