JournalFestival
Film Mosaic 2023
Dansk
English
Tilbage
Journal
Podcasts
Artikler
Film
Vis alle
Emner
Omsorgens Landskaber
Velfærdsbyen i forandring
klima
Køn
fællesskab
Politik
sundhed
Bolig
byplanlægning
Vis alle
Samlinger
Kunst og Arkitektur
Hvordan kommer vi hjem?
Soft Agency
Climate Care
International Manifesto Relay x 2023
Pandemic Resilient Cities
Kære overborgmester
Manifest Stafet
Tilbage
Festival
Stedsans
At huse hjem / Housing Homes
Skiftende Idealer – 1919 – 2019 – 2119
Velfærdsbyen i forandring
Omsorgens landskaber
Film submission x 2022ProgramKalender
Festival Arkiv
2021
Omsorgens landskaber
2020
Velfærdsbyen i forandring
2019
Skiftende Idealer – 1919 – 2019 – 2119
2018
At huse hjem / Housing Homes
Event arkiv
JournalFestival
Info
Om CAF×Presse
Jobs
Uddannelse
Film Mosaic 2023
Projekter
Film & Arkitektur
Sommerskoler
Social
FacebookVimeoYoutubeInstagramLinkedin
Newsletter

Skriv dig op til vores nyhedsbrev og modtag opdateringer om de seneste events, workshops, sommerskoler og meget andet.

Tak du er nu tilmeldt CAF × Nyhedsbrev :)
Noget gik galt ved tilmelding. Tjek din email er korrekt.
Artikel

Den humane by

Kommunernes planlægning bør modvirke tidens negative tendenser, hvor de større byer udvides med forstadsagtige bebyggelser uden sammenhængende byrum.

  • En del af samlingen
    Manifest Stafet
  • Skrevet af
    Karsten Pålsson, Pålsson Urbanism
  • Udgivet
    May 5, 2019
    May 25, 2021
  • Samarbejdspartner
  • Læsetid
    Reading Time
  • Download ⬇
    Denne artikel er tilgængelig som PDF download.

‍
Den humane bys principper:

  • Human skala, høj tæthed, 4-6 etager.
  • Sammenhængende sluttede byrum – fra bymidte til forstad.
  • Karrestruktur – gennemlyste boliger og grønne gårdrum.
  • Byens rum som trygge forbindelser og mødesteder for mennesker.
  • Respekt for bevaringsværdige helheder og arkitektonisk identitet.

DEN KLASSISKE TÆT-LAVE BYS PRINCIPPER bør fortsat udgøre et centralt bidrag og referencegrundlag for en bæredygtig byudvikling. Den europæiske karre by – med byliv og tryghed i fælles veldefinerede og sanselige byrum – vil fortsat være en inspiration for verdens storbyer i arbejdet med at bringe deres egen bygningskultur ind i en human byudvikling i en menneskelig skala.

Traditionen for skala EN TÆT, SAMMENHÆNGENDE BY I MENNESKELIG SKALA bør forstærkes og udvikles. I den globale byudvikling søger befolkningen mod de store byer for at finde arbejde og ophold. Der er en befolkningsvækst og en dynamik, der gør byplanlægning både meningsfuld og nødvendig. Ud fra ressourcebetragtninger bør der tilstræbes byer med tæt bebyggelse for på at spare på landbrugs- og naturarealer og minimere transportomkostninger.

‍OPTIMERING AF ENERGIFORSYNING OG KOLLEKTIV TRAFIKBETJENING samt gang- og cykeltrafik taler også for en tæt blandet by, med nem adgang til service, undervisning og kultur mm. Forskning viser tilmed, at den tætbefolkede fodgængerby med aktivitet og bevægelse er en SUND BY.

Karrebyens sluttede byrum er en forudsætning for, at KROPPEN OG SINDET kan fokusere på andre mennesker og på, hvad der sker i rummet, og derved blive iagttager og deltager i det sociale liv.

KVALITETEN AF BYENS FÆLLES RUM, DENS GADER, BYRUM OG OVERLEJREDE HISTORIE er afgørende for menneskers oplevelse og brug af byen. Karrebyens sluttede byrum er en forudsætning for, at KROPPEN OG SINDET kan fokusere på andre mennesker og på, hvad der sker i rummet, og derved blive iagttager og deltager i det sociale liv. Ved høje, fritstående bygninger mangler kroppen et rum, og synet fokuserer på bygningerne som æstetiske objekter.

Den sammenhængende karre-bys kollektive rum – gader og pladser – er nødvendige som trygge opholds- og mødesteder for mennesker. Menneskers identitet udvikles i samspil med andre, det der også kaldes socialisering. DET OFFENTLIGE RUM SOM SCENE OG MØDESTED er derfor en vigtig forudsætning for at forstå og omgås andre mennesker – en vigtig forudsætning for et demokratisk samfund.

Kommunernes BYPLANLÆGNING BØR OPPRIORITERES med henblik på at skabe nye BYMÆSSIGE HELHEDER, i stedet for de evindelige ”rækkehus-karre-højhus” ensembler, som er resultatet af developernes ”ejendomsmægler planlægning”. Kommunernes planlægning bør modvirke tidens negative tendenser, hvor de større byer udvides med forstadsagtige bebyggelser uden sammenhængende byrum, hvor stille sidegader erstattes af udsigtsbebyggelser og hvor robust urbanisme erstattes af glansbilleder af arkitektoniske kompositioner.

Karreplanlægning bør fremmes i en moderne form, hvor kommunerne kan tilbyde små grunde i en urban kontekst i en karrestruktur. Udover at danne rammer for større byggerier, ville det også kunne skabe rammer for små bygherrer, alternative boformer og selvbyggeri i byen

Vores historiske bykerner og brokvarterer er typisk dannet af karreer, hvor forskellige bygherrer og arkitekter har givet deres bidrag til arkitekturen, inden for karreens helhed. Det er det princip, med korte husfacader og arkitektonisk variation, som gennem tiderne har skabt oplevelsesrige og smukke byrum.

KARREPLANLÆGNING bør fremmes i en moderne form, hvor kommunerne kan tilbyde små grunde i en urban kontekst i en karrestruktur. Udover at danne rammer for større byggerier, ville det også kunne skabe rammer for små bygherrer, ALTERNATIVE BOFORMER og selvbyggeri i byerne, hvilket f.eks. Amsterdam gennem en år- række har tilbudt deres borgere. Også danske kommuner bør tage denne udfordring op, og se det som endnu en grund til at opprioritere den kommunale byplanlægning.

URBANISME-PRINCIPPER:‍

  • Udnyttelsesgraden skal være høj for at skabe grundlag for byliv.
  • Bygningsmassens fodaftryk skal være højt for at skabe liv i de fælles byrum.
  • Bygningshøjder skal begrænses af hensyn til sollys i gårde og byrum og for
    at undgå vindturbulens.
  • Friarealer ved boligen skal udformes af hensyn til blandt andet børnefamilier,
    og der skal være nem adgang til større grønne områder
  • Blanding af funktioner med boliger, erhverv, uddannelse og service skal
    skabe liv og mindske pendling.
  • Bygningstypologier skal bestå af karreer med lejligheder eller/og fleretages
    rækkehuse.
    ‍

Karsten Pålsson, arkitekt MAA • Pålsson Urbanism Aps • www.palssonurbanism.com

februar 2019

‍

fællesskab
Mangfoldighed
byplanlægning
manifest
Manifest Stafet
Firmitas, utilitas, venustas
Artikel
Firmitas, utilitas, venustas

Et visuelt manifest for fremtidens arkitektur.

Manifest Stafet
Artikel
Architecture is Political
Artikel
Architecture is Political

Is it too much to ask of an architect(ure) to ‘reduce class differences, gender inequalities and ethnic concentration?’ ‍

Manifest Stafet
Artikel
Kun én kvinde har modtaget Pritzker-prisen som selvstændig arkitekt
Artikel
Kun én kvinde har modtaget Pritzker-prisen som selvstændig arkitekt

I 2004 modtog Zara Hadid prisen for sit imponerende virke. Siden har to kvinder modtaget prisen, men i konstellationen af flere.

Manifest Stafet
Artikel
En by, der fungerer og føles som en skov
Artikel
En by, der fungerer og føles som en skov

Med naturbaserede designløsninger skaber vi byer, der gror frem, spirer og vokser i samklang med naturens processer og det nye klima.

Manifest Stafet
Artikel
Relateret
fællesskab
Mangfoldighed
byplanlægning
En almen alliance
Podcast
En almen alliance
Som den tredje og sidste debat i rækken undersøges det, hvordan aktører i den almene boligsektor i fællesskab kan kvalificere sektorens omdannelse og skabe større folkelig og politisk opbakning.
Podcast
Årets Bygningspræmiering: Stedsans, bæredygtighed og højhuspolitik
Podcast
Årets Bygningspræmiering: Stedsans, bæredygtighed og højhuspolitik
Lyt med når årets nominerede projekter i København bliver taget under kærlig behandling og vær med til at stemme om årets publikumspris.
Podcast
Almenr: Kære overborgmester,
Artikel
Almenr: Kære overborgmester,
Kun gennem stærke, forpligtende fællesskaber kan vi løse klimaudfordringen
Kære overborgmester
Artikel
Architecture is Political
Artikel
Architecture is Political
Is it too much to ask of an architect(ure) to ‘reduce class differences, gender inequalities and ethnic concentration?’ ‍
Manifest Stafet
Artikel
  • Kontakt
  • Copenhagen Architecture Festival
    Halmtorvet 27
    1700 København V
    —
    CVR: 43054066
    —
    Ved generelle henvendelser kontakt os på info@cafx.dk
  • Social
  • Facebook
  • Vimeo
  • Youtube
  • Instagram
  • Linkedin
CAFx NYHEDSBREV
Skriv dig op til vores nyhedsbrev og modtag opdateringer om de seneste events, workshops, sommerskoler og meget andet.
Tak du er nu tilmeldt CAF × Nyhedsbrev :)
Noget gik galt ved tilmelding. Tjek din email er korrekt.
Datapolitik
2022 © Copyright Copenhagen Architecture Festival — CAFx
Site design by All Recent Past
Ved at bruge dette websted accepterer du lagring af cookies på din enhed for at forbedre webstedsnavigation, analysere webstedsbrug og hjælpe med vores markedsføringsindsats. Se vores privatlivspolitik for mere information.
AfvisOk jeg forstår