JournalFestival
Film Mosaic 2023
Dansk
English
Tilbage
Journal
Podcasts
Artikler
Film
Vis alle
Emner
Omsorgens Landskaber
Velfærdsbyen i forandring
klima
Køn
fællesskab
Politik
sundhed
Bolig
byplanlægning
Vis alle
Samlinger
Kunst og Arkitektur
Hvordan kommer vi hjem?
Soft Agency
Climate Care
International Manifesto Relay x 2023
Pandemic Resilient Cities
Kære overborgmester
Manifest Stafet
Tilbage
Festival
Stedsans
At huse hjem / Housing Homes
Skiftende Idealer – 1919 – 2019 – 2119
Velfærdsbyen i forandring
Omsorgens landskaber
Film submission x 2022ProgramKalender
Festival Arkiv
2021
Omsorgens landskaber
2020
Velfærdsbyen i forandring
2019
Skiftende Idealer – 1919 – 2019 – 2119
2018
At huse hjem / Housing Homes
Event arkiv
JournalFestival
Info
Om CAF×Presse
Jobs
Uddannelse
Film Mosaic 2023
Projekter
Film & Arkitektur
Sommerskoler
Social
FacebookVimeoYoutubeInstagramLinkedin
Newsletter

Skriv dig op til vores nyhedsbrev og modtag opdateringer om de seneste events, workshops, sommerskoler og meget andet.

Tak du er nu tilmeldt CAF × Nyhedsbrev :)
Noget gik galt ved tilmelding. Tjek din email er korrekt.
Journal
Artikel

Lars Autrup: Kære overborgmester,

Ørestad har potentiale til at blive verdens måske mest bæredygtige bydel

Stop den lidt tilfældige byudvikling med spredte fægtninger som Stejlepladsen og Vejlandskvarteret. I stedet skal du fuldende Ørestad med tre visionære greb, som kan styrke bydelen og bringe den helt ind i verdensklassen.

Ørestad har potentiale til at blive verdens måske mest bæredygtige bydel med en stærk kollektiv trafik, høje standarder for bæredygtigt byggeri og et af de mest bæredygtige forsynings- og afled- ningsnetværk, man kender til. Hertil kommer boliger, som borgere med almindelige indkomster kan betale, og en unik nærhed til både indre by og naturen. Ørestad betegnes som en omvendt Manhattan, hvor det ikke er bygningerne, der omgiver naturen (Central Park), men naturen der omgiver bygningerne. Jeg kan godt lide det billede på Ørestad, og man begynder at fornemme denne særlige styrke i den næsten fuldendte bydel. Særligt i det sydlige Ørestad omkring Kalvebod Fælled Skole står man i en by, som ikke findes andre steder. Her glider natur, skolegård og byrum sammen på en helt ny måde; det må være dejligt at vokse op som barn eller komme hjem til efter arbejde uden nævneværdig rejsetid.

Men slet ikke alt er perfekt, og måske det er på tide at sande, at vi i dag ser anderledes på byen, end da man i 1994 udpegede vinderne af den internationale arkitektkonkurrence, som førte til den bydel, vi har i dag. Vores forståelse af den levende og bæredygtige by har ændret sig, herunder vores syn på bilen som central byaktør.

Ørestad bærer på 3 meget alvorlige problemer, som kræver et beslutsomt og visionært politisk engagement:

  1. At handlen i alt væsentlighed er samlet i ét tillukket center ødelægger enhver vision for en levende bydel. Der skal drastiske midler i brug, butikkerne skal trækkes ud i byrummet og integreres med hverdagslivet i Ørestad. I disse cirkulære tider kan vi ikke rive Fields ned, men vi kan trække butikkerne ud og omdanne dele af bygningskomplekset til en blanding af erhverv og bolig. Butikkerne kan stadig hænge sammen som et samlet flow, men det skal være som fremtidens bylivs integrerede butiksnetværk.
  2. Ørestads Boulevard er ikke en cykelby værdigt. Den er skabt til bilister med sin lange lige ud- strækning og lægger op til høj fart og lavt hensyn, som noget der skal overstås. Det er ikke godt nok, og ødelægger alle forsøg på at gøre Ørestad til et sted med karakter, hvor folk har lyst til at opholde sig. Boulevarden skal lægges om, forkastes, og ikke være en hurtig genvej gennem Ørestad, men føre til steder og lokaliteter af egen værdi.
  3. Det brede strøg hele vejen ned gennem Ørestad bestående af boulevard, kanal og metrolinjer binder ikke bydelen sammen i én by-enhed, tværtimod. Strøget spreder, understøtter vindens dominans og skaber et teknisk og ret menneskefjendsk bymiljø. Det kan vi gøre meget bedre ved at grave metroen ned i jorden, hvor den hører hjemme i den tætte bys logik, og så bebygge grundarealet med nye boliger, erhverv og butikker flettet sammen med nye trafikårer og kanalen.

Så kære Frank, hvis Ørestad skal blive en rigtig succes for et bæredygtigt København, så spred Fields ud i byen, nedlæg Ørestads Boulevard og fortæt byen ved at lægge metroen under jorden.

Med venlig hilsen

Lars Autrup
Direktør, Akademisk Arkitektforening

‍

København
infrastruktur
  • En del af samlingen
    Kære overborgmester
  • Skrevet af
    Lars Autrup – Direktør, Akademisk Arkitektforening
  • Udgivet
    April 28, 2020
    March 2, 2021
  • Samarbejdspartner
  • Læsetid
    Reading Time
  • Download ⬇
    Denne artikel er tilgængelig som PDF download.
Kære overborgmester
Journal
Artikel
2.x Gladsaxe Gymnasium: Kære overborgmester,
Vi stemmer for en bæredygtig by, som kan vise vejen frem, Vi stemmer for billigere kulturoplevelser, Vi stemmer for renere luft i København
Journal
Artikel
2.x Gladsaxe Gymnasium: Kære overborgmester,
Vi stemmer for en bæredygtig by, som kan vise vejen frem, Vi stemmer for billigere kulturoplevelser, Vi stemmer for renere luft i København
Journal
Artikel
Jytte Abildstrøm Mygind: Kære overborgmester,
Jeg tog på trækursus i Jærna idet jeg havde læst om vandforsyningsskove – det var mageløst
Journal
Artikel
Jytte Abildstrøm Mygind: Kære overborgmester,
Jeg tog på trækursus i Jærna idet jeg havde læst om vandforsyningsskove – det var mageløst
Journal
Artikel
Peter Schultz Jørgensen: Kære overborgmester,
Byer er organiske og skal forstås nede fra. Fra gaderne og kvartererne
Journal
Artikel
Peter Schultz Jørgensen: Kære overborgmester,
Byer er organiske og skal forstås nede fra. Fra gaderne og kvartererne
Journal
Artikel
Morten Birk Jørgensen: Kære overborgmester,
Med et fireårigt strategisk partnerskab overdrog I meget store dele af kommunens arkitektopgaver til kun to rådgiverhold
Journal
Artikel
Morten Birk Jørgensen: Kære overborgmester,
Med et fireårigt strategisk partnerskab overdrog I meget store dele af kommunens arkitektopgaver til kun to rådgiverhold
Relateret
Journal
Artikel
Martin og Rosa, STED: Kære overborgmester,
Hvornår er det, vi mærker gåsehuden pible frem og en følelse i mellemgulvet, der mest af alt minder om en forelskelse, når vi bevæger os gennem København?
Journal
Artikel
Martin og Rosa, STED: Kære overborgmester,
Hvornår er det, vi mærker gåsehuden pible frem og en følelse i mellemgulvet, der mest af alt minder om en forelskelse, når vi bevæger os gennem København?
Uddannelse
Sommerskole
Sommerskole x 2019 'Mapping the Infrastructures of a New Town'
I 2019 var temaet "Mapping the Infrastructures of a New Town". Sommerskolen fandt sted i Tingbjerg, Danmark
Uddannelse
Sommerskole
Sommerskole x 2019 'Mapping the Infrastructures of a New Town'
I 2019 var temaet "Mapping the Infrastructures of a New Town". Sommerskolen fandt sted i Tingbjerg, Danmark
Journal
Artikel
Christian Have: Kære overborgmester,
Byens forbilledlige infrastruktur er en perfekt metafor for det, der nødvendigvis må ske.
Journal
Artikel
Christian Have: Kære overborgmester,
Byens forbilledlige infrastruktur er en perfekt metafor for det, der nødvendigvis må ske.
Journal
Artikel
Almenr: Kære overborgmester,
Kun gennem stærke, forpligtende fællesskaber kan vi løse klimaudfordringen
Journal
Artikel
Almenr: Kære overborgmester,
Kun gennem stærke, forpligtende fællesskaber kan vi løse klimaudfordringen
  • Kontakt
  • Copenhagen Architecture Festival
    Halmtorvet 27
    1700 København V
    —
    CVR: 43054066
    —
    Ved generelle henvendelser kontakt os på info@cafx.dk
  • Social
  • Facebook
  • Vimeo
  • Youtube
  • Instagram
  • Linkedin
CAFx Nyhedsbrev
Skriv dig op til vores nyhedsbrev og modtag opdateringer om de seneste events, workshops, sommerskoler og meget andet.
Tak du er nu tilmeldt CAF × Nyhedsbrev :)
Noget gik galt ved tilmelding. Tjek din email er korrekt.
Datapolitik
2022 © Copyright Copenhagen Architecture Festival — CAFx
Site design by All Recent Past
Ved at bruge dette websted accepterer du lagring af cookies på din enhed for at forbedre webstedsnavigation, analysere webstedsbrug og hjælpe med vores markedsføringsindsats. Se vores privatlivspolitik for mere information.
AfvisOk jeg forstår