JournalFestival
Film Mosaic 2023
Dansk
English
Tilbage
Journal
Podcasts
Artikler
Film
Vis alle
Emner
Omsorgens Landskaber
Velfærdsbyen i forandring
klima
Køn
fællesskab
Politik
sundhed
Bolig
byplanlægning
Vis alle
Samlinger
Kunst og Arkitektur
Hvordan kommer vi hjem?
Soft Agency
Climate Care
International Manifesto Relay x 2023
Pandemic Resilient Cities
Kære overborgmester
Manifest Stafet
Tilbage
Festival
Stedsans
At huse hjem / Housing Homes
Skiftende Idealer – 1919 – 2019 – 2119
Velfærdsbyen i forandring
Omsorgens landskaber
Film submission x 2022ProgramKalender
Festival Arkiv
2021
Omsorgens landskaber
2020
Velfærdsbyen i forandring
2019
Skiftende Idealer – 1919 – 2019 – 2119
2018
At huse hjem / Housing Homes
Event arkiv
JournalFestival
Info
Om CAF×Presse
Jobs
Uddannelse
Film Mosaic 2023
Projekter
Film & Arkitektur
Sommerskoler
Social
FacebookVimeoYoutubeInstagramLinkedin
Newsletter

Skriv dig op til vores nyhedsbrev og modtag opdateringer om de seneste events, workshops, sommerskoler og meget andet.

Tak du er nu tilmeldt CAF × Nyhedsbrev :)
Noget gik galt ved tilmelding. Tjek din email er korrekt.
Artikel

Nils Holscher: Kære overborgmester,

Hvordan kan det være, vi i den grad stadig accepterer den brutalitet, som trafikken i dag fører med sig?

  • En del af samlingen
    Kære overborgmester
  • Skrevet af
    Nils Holscher, partner Holscher Nordberg Architecture and Planning
  • Udgivet
    April 3, 2020
    April 26, 2021
  • Samarbejdspartner
  • Læsetid
    Reading Time
  • Download ⬇
    Denne artikel er tilgængelig som PDF download.

Tak for muligheden for at komme med forslag til hvordan vi kan gøre vores allesammen by bedre at bo i. Det er en mulighed der giver stof til eftertanke.
Jeg har gennem 35 år boet 3 forskellige dele af København med min familie: Nørrebro, Indre By og Østerbro. Alle steder har to markante ting præget vores hverdag: trafikken og manglende grønne opholdsområder.

Hvordan kan det være, vi i den grad stadig accepterer den brutalitet som trafikken i dag fører med sig. Alle er vidende om den påviselige helbredsmæssige påvirkning, som det har på menneskers liv. Det fører til stress, hjertetilfælde og adskille kræftformer, samt de direkte årsager - kvæstede og døde. Derudover er der alle de ikke målbare effekter, som påvirker vores livskvalitet.

Er der et greb, der kan skubbe tingene i den rigtige retning, men stadig få byen til trafikalt at hænge sammen,- en beslutning der med stor effekt kan få tingene til at ændre sig med det samme.

Hvad hvis vi i morgen overalt i København satte hastigheden ned til 40 km generelt og 30 km i de grønne miljøzoner. Gjorde Indre By bilfri samt fik indført et intelligent betalingssystem, så dem der benytter vejene betaler for deres brug og dem der forurener mest betaler mest.

Vi vil dermed få et middel, der vil give borgerne mulighed for at erobre byen tilbage. Farten vil gå ned, kørsel og parkering vil blive dyrere. Cykel, metro, bus og tog vil være de gode muligheder for den effektive færdsel i byen.

Vi vil få mulighed for at lade store asfalterede arealer overgå til fantastiske byrum med plads til fodgængere, cyklister og ophold.
Vi vil lade parkeringsområder overgå til grønne pladser og opholdsrum. Vi vil se uendelige længder af parkering langs veje overgå til zoner med frodige, årstids bestemte vækster. Steder hvor man blandt høje græsser og stauder kan tage ophold og lade børnene lege frit.

Vi vil se områder, der vil overgå til bynære LAR-zoner, der kvalitativt håndterer vores regnvand.

Vi vil give plads til at lade store træer udvikle sig, så alle fra deres lejlighed har udsigt til et træ, et stykke natur,- hvilken værdi, hvilket bidrag til det at bo i byen. Vi vil skabe grobund for større biodiversitet, så insekter, fugle og vækster bidrager til oplevelser i vores dagligdag.

Ingen tvivl om at fremtiden vil løse en del af disse problematikker. Efterhånden vil der komme en erkendelse af, at vores måde trafikalt at belaste byen på, ikke indfrier borgernes forventninger.

Om 15 - 20 år ser vi forhåbentlig ind i en fremtid, hvor transportmidler er noget man hidkalder og ikke ejer. De fælles transportmidler står om natten parkeret under jorden i allerede eksisterende p-kældere, så byens gader og veje holdes fri for biler, der ikke er i bevægelse.

Fremtidens biler styres af hvor behovet er og tilpasser deres hastighed til den bysituation de bevæger sig igennem, lydløst og næsten støjfrit.

Dette er fremtiden og det skal nok lykkedes, men vi har brug for tiltag nu.
‍

Med venlig Hilsen
‍

Nils Holscher
Partner arkitekt
Holscher Nordberg Architecture and Planning

‍

København
infrastruktur
Kære overborgmester
Hanne Schmidt: Kære overborgmester,
Artikel
Hanne Schmidt: Kære overborgmester,

Engang følte jeg mig hjemme blandt de indbyggere og arbejdere der nu er væk, ligesom min petroleumsosende baggårdslejlighed er revet ned

Kære overborgmester
Artikel
Uffe Elbæk: Kære overborgmester,
Artikel
Uffe Elbæk: Kære overborgmester,

Mit håb for København er, at vores hovedstad bliver en by, der er blød som en krop. Ikke stenet, ikke støbt i beton, men blød – i live og livlig.

Kære overborgmester
Artikel
Petersen Tegl: Kære overborgmester,
Artikel
Petersen Tegl: Kære overborgmester,

Brug-og-smid-væk-kulturen er kostbar og skadelig for klimaet. Det gælder ikke mindst, når vi bygger. At bygge bæredygtigt er derfor ensbetydende med at tænke og agere langsigtet

Kære overborgmester
Artikel
2.x Gladsaxe Gymnasium: Kære overborgmester,
Artikel
2.x Gladsaxe Gymnasium: Kære overborgmester,

Vi stemmer for en bæredygtig by, som kan vise vejen frem, Vi stemmer for billigere kulturoplevelser, Vi stemmer for renere luft i København

Kære overborgmester
Artikel
Relateret
København
infrastruktur
Den sultne by: Interview med Carolyn Steel
Artikel
Den sultne by: Interview med Carolyn Steel
Om hvordan en sitopisk økonomi med bæredygtig fødevareproduktion i centrum, kan bringe samfundet i balance.
Hvordan kommer vi hjem?
Artikel
Hvad er budskaberne i brevene til overborgmesteren?
Artikel
Hvad er budskaberne i brevene til overborgmesteren?
De 46 brevskrivere advokerer både for større spillerum for eksperimenter og bedre forudsætninger for, at top-down og bottom-up principper kan understøtte hinanden i en byudvikling med grønt fortegn.
Kære overborgmester
Artikel
60 sekunders filmportræt af hovedstaden
Film
60 sekunders filmportræt af hovedstaden
Se Birk Nielsens vinderfilm af CAFx' filmkonkurrence 'Mit København'
Film
Christian Have: Kære overborgmester,
Artikel
Christian Have: Kære overborgmester,
Byens forbilledlige infrastruktur er en perfekt metafor for det, der nødvendigvis må ske.
Kære overborgmester
Artikel
  • Kontakt
  • Copenhagen Architecture Festival
    Halmtorvet 27
    1700 København V
    —
    CVR: 43054066
    —
    Ved generelle henvendelser kontakt os på info@cafx.dk
  • Social
  • Facebook
  • Vimeo
  • Youtube
  • Instagram
  • Linkedin
CAFx NYHEDSBREV
Skriv dig op til vores nyhedsbrev og modtag opdateringer om de seneste events, workshops, sommerskoler og meget andet.
Tak du er nu tilmeldt CAF × Nyhedsbrev :)
Noget gik galt ved tilmelding. Tjek din email er korrekt.
Datapolitik
2022 © Copyright Copenhagen Architecture Festival — CAFx
Site design by All Recent Past
Ved at bruge dette websted accepterer du lagring af cookies på din enhed for at forbedre webstedsnavigation, analysere webstedsbrug og hjælpe med vores markedsføringsindsats. Se vores privatlivspolitik for mere information.
AfvisOk jeg forstår